Portal Polskiej Przedsiębiorczości

Wiadomości i Porady ze świata biznesu

Finanse Marketing

E-mail marketing – jak go odpowiednio zaplanować?

E-mail marketing to marketing, który do przesyłania danych oraz pozyskiwania klientów wykorzystuje internet oraz strony www. Marketingiem internetowym są np.banery, reklamy w serwisach społecznościowych oraz e-maile zawierające reklamy.

Procesy i zadania marketingu

Marketing bezpośredni, do jakiego zalicza się e-mail marketing ma za zadanie analizowanie, planowanie, realizację oraz kontrolę następujących procesów:
– wysyłanie wiadomości e-mail,
– zarządzanie adresami e-mail,
– budowa list z adresami e-mail,
– pisanie wiadomości e-mail,
– obsługa e-maili zwrotnych,
– tworzenie wzorów komunikacyjnych za pomocą poczty elektronicznej.

Do zadań marketingu bezpośredniego należą:
– zdobywanie zaufania konsumentów,
– budowa dobrych relacji z klientami,
– stworzenie dobrego wizerunku przedsiębiorstwa,
– sprzedaż towarów i usług.

Do wykonania tych zadań używa się newsletterów, biuletynów oraz reklam w e-mailach.

E-mail marketing wykorzystywany jest w różnych działaniach m.in:
– promocjach,
– programach lojalnościowych,
– badaniach rynku marketingowe,
– działaniach wizerunkowych,
– komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa.

Planowanie e-mail marketingu

Aby marketing przyniósł satysfakcjonujące nas wyniki, trzeba określić cele jakie chcemy osiągnąć i poświęcić trochę czasu na wykonanie kilku niezbędnych zadań, które przybliża nas do wyznaczonych celów, zadaniami tymi są:

*codziennie lub kilka razy tygodniowo:
– zaplanować posty,
– napisać teksty, które znajdą się w postach,
– utworzyć grafikę do postów,
– dodać zaplanowane posty;

* raz tygodniowo:
– stworzyć artykuł na bloga,
– przygotować reklamę w formie tekstu i grafiki,
– zaplanować płatną kampanię,
– przeanalizować dotychczasowe statystyki;

* raz w miesiącu:
– zoptymalizować procesu zachodzące wśród postów,
– nadzorować wyznaczone i osiągnięte cele.

Warto także obserwować kilka wskaźników, są nimi:
– ilość klientów wyrażających zgodę na kontakt,
– liczba odczytywanych e-maili,
– ruch na stronie internetowej oraz czas jaki spędzają na niej klienci,
– zasięg naszych postów i aktywność względem nich,
– koszt kliknięć w reklamę,
– sprzedaż netto,
– ilość anulowanych zamówień,
– zarobek z przeprowadzonych transakcji.

Przed rozpoczęciem e-mail marketing należy stworzyć sobie profil klienta do którego chcemy dotrzeć. Profi ten pomoże w dostosowaniu treści reklamowych i postów oraz w zaplanowaniu kosztów reklamy. W profilu klienta trzeba zawrzeć podstawowe dane o nim, jego zainteresowania, problemy oraz możliwości lub przeszkody, które mogą wpłynąć na wybór jego zakupów. Im więcej szczegółów zdobędziesz na temat klienta tym większa szansa na oszczędność pieniędzy w przyszłości.

Następnym krokiem jest wybranie kanałów komunikacji. Często są to portale społecznościowe typu Facebook lub Instagram, które zrzeszają dużą liczbę potencjalnych klientów. Kanałem takim mogą być również wiadomości e-mail, lecz należy pamiętać, że lepiej skupić się na dwóch kanałach komunikacji i mieć dobre efekty niż na wielu i efektów swojej pracy nie mieć.

Zanim rozpoczniemy realizację zadań e-mail marketingu powinniśmy również określić jaki budżet możemy przeznaczyć aby zareklamować swoją firmę i produkty. Najlepiej jest zacząć od sum w granicach kilkuset złotych i obserwować efekty, jeśli po określonym czasie nie będą one dla nas satysfakcjonujące, wtedy możemy przeznaczyć na reklamę większy budżet.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *