Portal Polskiej Przedsiębiorczości

Wiadomości i Porady ze świata biznesu

Opencart
Biznes

Czy Opencart to dobry system dla sklepu internetowego?

W sieci dostępnych jest wiele systemów e-commerce, na których można oprzeć własny sklep internetowy i zacząć sprzedawać w sieci. Który z nich jest najlepszy? Laikowi na pewno ciężko to stwierdzić. Bardzo dużo głosów przemawia za WooCommerce, inni polecają Prestashop. Każdy z systemów wygląda całkiem przyzwoicie na pierwszy rzut oka, ale jak jest naprawdę i co drzemie pod maską każdego z nich.

W sieci dostępnych jest wiele systemów e-commerce, na których można oprzeć własny sklep internetowy i zacząć sprzedawać w sieci. Który z nich jest najlepszy? Laikowi na pewno ciężko to stwierdzić. Bardzo dużo głosów przemawia za WooCommerce, inni polecają Prestashop. Każdy z systemów wygląda całkiem przyzwoicie na pierwszy rzut oka, ale jak jest naprawdę i co drzemie pod maską każdego z nich.

Dzisiaj moim gościem jest Paweł Kowal z firmy Design Cart tworzącej sklepy internetowe i porozmawiamy właśnie o systemach stworzonych dla sklepów internetowych. Głównym tematem będzie system Opencart. To właśnie na tym systemie studio Design Cart opiera swoje realizacje. No to zaczynajmy.

– Witam Pawle, cieszę się, że zgodziłeś się na rozmowę, rozumiem że, w dobie wielkiej migracji do internetu ciężko znaleźć czas na poboczne rozmowy?

– Aż tak ciężko nie jest, czas organizuję sobie tak by nie mieć, w ciągu dnia ilości zadań, która doprowadziłaby do zmęczenie lub wypalenia, a wielka migracja już minęła. Ci co mieli się przenieść do internetu już to zrobili. Obecnie mamy nie co większą ilość zamówień niż w roku przed pandemią, ale to wynika również co raz większej cyfryzacji naszego społeczeństwa.

– Często widzę na różnych portalach biznesowych artykuły o przybliżonym tytule: „Jak otworzyć sklep internetowy”. Autorzy proces ten przedstawiają w kilku punktach, najczęściej: otwórz sklep internetowy, idź do agencji SEO. Czy to odpowiednie kroki?

Zdecydowanie nie. Proces tworzenia sklepów internetowego zaczyna się jeszcze wcześniej i jeszcze wcześniej można popełnić błędy, które przekreślą nasz biznes internetowy. Oczywiście warto czytać różnego rodzaju poradniki biznesowe, ale z zakresu czysto biznesowego. Sprawy związane z wdrażaniem technologi powinniśmy poznawać, dowiadywać się od osób, które te technologie wdrażają. Tu bym odesłał Twoich czytelników do naszego bloga. Całkiem nie dawno, kolega zamieścił na nim artykuł właśnie o takim tytule „Jak otworzyć sklep internetowy, który będzie zarabiał” [czytaj artykuł…]. To „który będzie zarabiał”, jest kluczowe, ponieważ ogólnie sklep internetowy jest łatwo stworzyć, ale nie koniecznie będzie on zarabiał.

– Czyli od czego powinno się, w ogóle zacząć tworzenie sklepu internetowego?

– Od analizy rynku sklepów internetowych. Musimy znaleźć sobie niszę. Tyczy się to przede wszystkim sturtup’ów, młodych firm, bo to głównie one otwierają sklepy internetowe. Nisza pozwoli nam skoncentrować swoją uwagę na wąskiej gałęzi danej branży. Pozwoli na finansowanie promocji z zachowaniem płynności firmy. Powinniśmy również znać doskonale swoją konkurencję, przeglądać jej sklepy internetowe sprawdzać funkcjonalności, sprawdzać jak wyglądają. Spostrzeżenia warto zapisywać. Stworzymy w ten sposób listę najlepszych funkcji oraz elementów design’erskich.

– Co dalej?

– No właśnie…gdy już wiemy co będziemy sprzedawali, mamy pomysł na siebie, bierzemy ową listę i udajemy się do agencji interaktywnej. Następnie z agencją interaktywna analizujemy zagadnienia z listy i tworzymy ostateczny plan sklepu internetowego. Teraz dopiero sklep internetowy może być tworzony.

– Na Waszej stronie internetowej często pojawia się wzmianka o systemie Opencart. Większość tworzy sklepy internetowe na Woocommerce.

– Woocommerce to rozszerzenie dla systemu CMS, na którym buduje się strony internetowe oraz blogi. Czy planując zakup kampera kupujesz najpierw busa by go przebudować na kampera? No nie. Więc dlaczego robić tak w przypadku sklepów internetowych. Do tworzenia sklepu internetowego powinno się używać systemów, które zostały stworzone dla sklepów internetowych. Rozszerzenia sklepu tworzymy gdy jak sama nazwa wskazuje gdy chcemy rozszerzyć funkcjonalność strony internetowej o sklep internetowy.

– Opencart [strona systemu] to najczęściej używany przez nas system ponieważ ma świetnie wyważoną funkcjonalność do obsługi. Nasi klienci najlepiej sobie radzą właśnie z systemem Opencart. Najmniej przy tym systemie proszą o wsparcie.

– W przypadku Woocommerce webmasterzy twierdzą, że to najlepszy system do pozycjonowania sklepu internetowego. Jak to wygląda z Opencart?

– No właśnie Opencart to najszybszy system e-commerce i posiada najszybszy silnik przetwarzania szablonów. Jest nim TWIG, pochodzący z famework’a PHP Symfony. Nikt nie wymyślił szybszego. Dodatkowo Opencart wspiera optymalizację sklepu internetowego. Do gotowego sklepu internetowego zazwyczaj doinstalowujemy jedynie rozszerzenie zapisywania miniatur obrazów w formatach plików nowej generacji oraz kompresujący kod HTML. WordPress takich rozszerzeń też nie ma na starcie, a więc mówienie, że Woocommerce lepiej się pozycjonuje to taki chwyt marketingowy i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

– Jak wygląda sytuacja gdy klient chce rozbudować sklep internetowy o nowe funkcje?

– Opencart to też najtańszy system e-commerce jeżeli chodzi o rozbudowę. Ma tysiące dostępnych rozszerzeń, przy czym wiele z nich jest darmowych, co jest fenomenem np. w porównaniu do właśnie Woocommerce czy Prestashop. Instalacja jest prosta i nie narusza plików silnika sklepu internetowego co niweluje szanse na jego uszkodzenie. Sklep internetowy można praktycznie rozszerzać w każdą stronę.

– Dziękuję za rozmowę. Jeżeli moi czytelnicy zastanawiali się nad otworzeniem sklepu internetowego, warto przemyśleć opcję utworzenia sklepu internetowego na systemie Opencart.

– Tak. I zapraszamy…pomożemy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *