Dropshipping wady i zalety na przykładzie sklepu

Dropshipping wady i zalety na przykładzie sklepu

8 sierpnia 2019 0 przez Redakcja

Dropshipping to często pojawiające się słowo we wszelkich grupach, które skupiają sprzedawców i kontrahentów. To model, w którym sprzedawany towar jest wysyłany bezpośrednio od producenta do klienta. Prowadząc sklep w tym modelu odpowiadasz jedynie za zamówienia i sprzedaż. Otrzymujesz prowizję i na tym kończy się Twoja praca – czy aby na pewno? Niestety nie jest tak różowo jakby się wydawało. W niniejszym artykule omówimy najczęstsze problemy jakie pojawiają się podczas prowadzenia sklepu w modelu dropshipping’owym na przykładzie sklepu z lampami i oświetleniem.

Koszty prowadzenia działalności

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że dropshipping to proste i tanie rozwiązanie. Niestety wiele osób może się przeliczyć już w pierwszej fazie podjęcia współpracy. O ile przedsiębiorca nie musi zatowarować się na setki lub tysiące produktów, koszty z otworzeniem nowego sklepu są dość duże. Z czasem pojawiają się nowe, które idą w setki tysięcy złotych. Jak to się dzieje? Zobacz proste zestawienie kosztów sklepu z lampami:

– stworzenie sklepu na kilka tysięcy produktów – 10 000 zł (szata graficzna, wdrożenie, zautomatyzowanie wysyłek, fakturowania, zamówień, itd.)

– dodawanie produktów, opisów, dane techniczne. Sklep bez ciekawych opisów, danych technicznych, zdjęć – praktycznie nie ma szansy zaistnieć. Tworzenie jakościowych stron produktowych to koszt rzędu 5-10 zł na jedną lampę. Przy licznie 5-10 tys. zł może dać w sumie nawet 100 000 zł. Robienie tego w pojedynkę nie ma kompletnie sensu (należy zwrócić uwagę na czas potrzebny również do obsługi zamówień, reklamacji, zwrotów, itd.)

– reklama i marketing. Pozycjonowanie, AdWords, social media, kolejne niezbędne kanały na jakie przeznaczyć musisz około 2000-5000 zł miesięcznie by Twój sklep z oświetleniem miał szansę zaistnieć.

– zwroty i reklamacje. Prawo dobrze chroni konsumentów, którzy dokonują zakupów w sieci. Musisz liczyć się z tym, że klienci będą zwracać lampy bez podania jakiegokolwiek powodu. Zwracać będą Tobie, a nie producentowi, gdyż to samo prawo nie obowiązuje pomiędzy przedsiębiorcami. Zakładając zwroty na poziomie 10% wszystkich zamówień, musisz liczyć się z tym, że całe generowane zyski mogą niekiedy przekładać się na duże stany magazynowe, które już nie sprzedają się tak szybko jeśli w ofercie masz kilka tysięcy produktów. Pieniądze potrzebne na ten cel mogą oscylować w granicach 40-100 tys. zł i rosnąć wraz ze wzrostem sprzedaży.

– docieranie do nowych producentów. Zwykle przed sprzedażą np. lamp i oświetlenia, musisz podpisać umowę z wybranym producentem. Przez to, że sklepy powstają jak grzyby po deszczu, ale i tak samo kończą swoją działalność, producenci oświetlenia życzą sobie przykładowo dokonania zakupów na kwotę powiedzmy 5 tys. zł. Tym samym mając ich w ofercie 10, możesz liczyć się z wysokim progiem wejścia, do być może atrakcyjnych modeli oświetlenia, które notują duża sprzedaż.

Jak widzisz nie wszystko wydaje się takie proste i oczywiste. Do prowadzenia sklepu z około 5000 produktami należy dobrze się przygotować. Będzie to wymagać zatrudnienia przynajmniej 2-3 osób, które Ci w tym pomogą. Zwracaj uwagę na marżę oraz wysokość cen produktów. Zwykle częściej sprzedawać się będą dobre i tańsze modele jak np. prezentuje firma Nordlux, aniżeli producent, którego oświetlenie może kosztować kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych jak Swarovski.

Czy dropshipping jest opłacalny?

O ile dropshipping sam w sobie wydaje się idealny, w rzeczywistości konkurencja jest bardzo duża. Wiele osób próbuje sprzedać te same produkty, przez co o klienta trzeba walczyć niższymi cenami i tym samym niższymi marżami. Wysoki jest próg wejścia nie ze względu na zakup samego towaru, ale jego obsługę i rozwój.

Jeśli zastanawiasz się nad takim modelem prowadzenia działalności, poszukaj branż niszowych, z mniejsza ilością asortymentu i najlepiej dużymi marżami. Powodzenia!